HowardsHome Blog

De rol van de informatiespecialist verandert. Welke competenties heb je nodig?

Door Coen Koppen op 15 januari 2015 in Informatie & Communicatie

De informatiespecialist bevindt zich in een organisatie steeds meer op het snijvlak van marketing, communicatie, informatiebeheer en bedrijfsvoering. De rol van kennisdeler wordt steeds belangrijker en verandert naar content curator. Daarnaast verandert de plaats in de organisatie. Je zet je in voor customer care, promotie, informeren en kennis delen binnen én buiten je organisatie. Zijn hiervoor andere competenties nodig dan voorheen? En wat zijn competenties ook al weer? Competenties geven aan waar iemand goed in is:
  • Vaardigheden. Dit zijn activiteiten waar je goed in bent en zijn doorgaans leerbaar
  • Kennisniveau. Dit zegt iets over wat je weet (bijvoorbeeld opleiding en taal) en is in principe ook aan te leren
  • Drijfveren. Deze zeggen iets over je motivatie, houding, voorkeur en waarden ten opzichte van werk of studie. Drijfveren kunnen deels wijzigen als gevolg van leeftijd, werkervaring
  • Karakter of persoonlijkheid. Dit zegt iets over wie je bent en is constant
  • Capaciteiten. Ten slotte bezit je bepaalde aangeboren capaciteiten die niet leerbaar zijn
Bron: https://www.123test.nl/wat-kan-ik/

Wat denken informatiespecialisten zelf over belangrijke competenties?

In de onlangs afgesloten Opleiding Content Curator van GO Opleidingen hebben we met de deelnemers gebrainstormd welke competenties je nodig hebt als content curator:
  • Overzicht hebben
  • Communicatief zijn
  • Stimulator zijn
  • Planner zijn
  • Kunnen analyseren
  • Hoofd- en bijzaken onderscheiden
  • Mensenkennis hebben
  • Spin in het web zijn
  • Initiatief nemen
  • Kennis van Social Media bezitten

Deze competenties vinden informatieprofessionals belangrijk voor Content Curatoren - foto van Geertje de Wit / tekst Erwin van Dijke

Lees Meer

De rol van de informatiespecialist verandert. Welke competenties heb je nodig?

Door Geertje de Wit op 15 januari 2015 in Informatie & Communicatie

De informatiespecialist bevindt zich in een organisatie steeds meer op het snijvlak van marketing, communicatie, informatiebeheer en bedrijfsvoering. De rol van kennisdeler wordt steeds belangrijker en verandert naar content curator. Daarnaast verandert de plaats in de organisatie. Je zet je in voor customer care, promotie, informeren en kennis delen binnen én buiten je organisatie.

Lees Meer

6e congres Trends in Verenigingsmedia: leden verbinden

Door Michiel van Gaalen op 24 september 2014 in Informatie & Communicatie

Het 6e congres Trends in Verenigingsmedia vindt plaats op 30 september 2014 (van 13.30 tot 18.00 uur) met als thema LEDEN VERBINDEN.

Lees Meer

Zonder distributie zit content niet op de troon!

Door Coen Koppen op 25 augustus 2014 in Informatie & Communicatie, Marketing, Sales

Content is king is een van de meest gebruikte en misbruikte motto's binnen marketingland. Natuurlijk is geweldige content belangrijk, maar zolang je geen distributienetwerk hebt zul je niet opvallen binnen de overvloed aan content die vandaag de dag wordt gepubliceerd.

Lees Meer